Ibland känns det som säljare är yrkeskåren som teknikutvecklingen glömde. Visst, telefonen är numera mobil och smart och datorn är lätt och bärbar. Men har egentligen så mycket hänt för säljare de senaste 20 åren?

Självklart är det inte teknik som avgör om du är en bra säljare eller inte. Du kan bli världens bästa säljare med hjälp av papper och penna och ett galet driv. Det är bara extremt mycket svårare. Att ha schyssta tekniska hjälpmedel i din försäljning är precis som att ha ett par bra löparskor, golfklubbor eller något annat du bryr dig om i din favorit hobby. Nedan ger jag lite tips på saker som både du personligen och även ditt team har nytta av.

Innan vi kör igång måste jag lyfta upp Excel. Du kan göra exakt allt i Excel. Med tid och dedikation kan du planera din personliga ekonomi, driva ett Zoo eller planera en raketuppskjutning i Excel, enda begränsningen är hur masochistiskt lagd du är. Lika fantastiskt som Excel är (tro mig, jag är ett fan), lika hemskt och klumpigt kan det vara. Mina tips nedan är framför allt små smidiga verktyg, som är grymma på att göra exakt vad de skall göra och inget annat. De är alltid tillgängliga och behöver aldrig underhållas eller back-upas.

Absolut minsta krav

  • En bra bärbar dator
    Mac, PC eller Chromebook ska inte spela någon roll, nuförtiden bör alla program fungerar överallt. Välj det som passar dig bäst, själv prioriterar jag bra batteritid och låg vikt framför absolut bästa prestanda.
  • Smartphone
    Min smartphone är en förlängning av mig själv och det är nästan enklare att räkna upp vad den inte kan göra istället för att räkna upp allt den faktiskt gör. Snåla inte här. Android eller iOS? Smaken är som baken!
  • Ha tillgång till alla dina verktyg, filer och kontakter var du än är. 2016 finns det inga anledningar till något annat.

Basic

Här hittar du saker som är ett absolut minsta krav för att vara en modern säljare. Det kommer inte skaffa dig någon enorm fördel gentemot dina konkurrenter om du har allt nedan. Skulle du däremot sakna något av dessa har du direkt en rejäl uppförsbacke jämfört med dina konkurrenter.

  • En riktigt bra mail- och kalenderservice 
    Kan låta som digital stenålder, men det är skillnad mellan olika mail och kalender leverantörer. Din mail och din kalender är bland dina viktigaste arbetsredskap. Du skall begära att ha någon som alltid är tillgänglig, snabb, har ett fantastiskt spamfilter och fungerar på alla dina prylar. Google Apps for Work, Office 365 eller Apple iCloud uppfyller detta, kostar väldigt lite och kräver noll underhåll. Våga vägra dålig mail och kalender.
  • En bra och enkel app för påminnelser
    Ha inte allt du behöver göra i huvudet. Hitta någon enkel app som håller koll på dina uppgifter. I iOS och på Macen finns det inbyggda programmet ”Påminnelser”, för den som använder Googles produkter är smarta påminnelser inbyggda i Googles kalender och för er som gillar Microsoft brukar Outlook duga fint. Självklart finns även schyssta tredjeplats appar, som Remember the Milk, Wounderlist eller Clear. Väldigt bra att tänka på är om ni är några stycken i organisationen som har nytta av att se vad ni har att göra så välj ett verktyg som alla kan samarbeta i. Trello eller LIME Go är exempel på verktyg som hjälper både dig och dina kollegor hålla koll på vad ni skall göra.
  • Ett ställe att ha anteckningar kring kunder 
    Under ett möte är det helt okej att anteckna på ett block med penna, men låt inte dina anteckningar enbart finnas där. Att ha sökbara anteckningar, alltid tillgängliga och i säkert förvar bör vara ett mål. Är du ensam fungerar Evernote, OneNote, Google Keep eller Apple Notes perfekt. Ännu en gång, om du har kollegor, se till att skaffa något som gör att ni kan samarbeta och ha koll på vad ni alla har sagt, gjort och lovat. Valfritt enkelt CRM-system fixar detta perfekt.
  • Tillgänglig, delad och uppdaterad adressbok 
    Se till att dina kontakter, som är bland dina viktigaste ägodelar som säljare, alltid är tillgängliga, skyddade och säkra. Är du ensam ingår detta i Googles, Apple och Microsofts produkter. Är ni flera, skaffa ett CRM-verktyg.
  • Kunna ringa, videochatta och dela skärm via din dator 
    Att både spara din och dina kunders tid genom att ibland kunna genomföra säljsamtal och möte direkt via din dator är en självklarhet nuförtiden. Lär dig dock ditt verktyg ordentligt, för inget är värre än att sitta i ett videomöte där stora delar av tiden går åt att få ljud och bild att fungera. Google Hangouts, Skype eller join.me är enkla och prisvärda verktyg som brukar funka för alla.

Mer avancerat

Här hittar du verktyg som inte har fått fullt genomslag ännu eller används dåligt. Genom att bara välja någon av nedanstående är du bättre beväpnad än majoriteten av säljare.

  • Hemsida med intresseanmälan
    En bra, snabb och tydlig hemsida med formulär för intresseanmälan som du snabbt kan ta action på. Nuförtiden lever vi i en värld där du inte alltid hittar kunderna utan de hittar dig. Sannolikheten att potentiella kunder först själva läser på och söker runt innan de kontaktar dig för en offert är stor. För att överhuvudtaget vara med måste ni ha en bra hemsida och en möjlighet att kontakta er. Med hjälp av Squarespace får ni en grym hemsida för nästan ingenting. Wufoo hjälper er med kontaktformulär. Kom ihåg, kontaktar någon dig via hemsidan bör du agera på det direkt. Personen i fråga har garanterat skickat exakt samma förfrågan till dina konkurrenter.
  • En sida med vanliga frågor och svar, en FAQ
    Precis som när det gäller att ha en bra hemsida, så kan en bra kunskapsbank spara massor av tid för både dig och dina kunder. Vi använder själva Zendesk till vår FAQ och är mycket nöjda.
  • Chattverktyg
    Skippa skicka 100-tals mail internt. Att ha ett bra chattverktyg där du kan få hjälp, eller hjälpa kollegor, är galet mycket effektivare och trevligare att använda. Själva skulle vi inte kunna leva utan Slack.
  • Automatiska rapporter
    Enkla och tydliga automatiska rapporter om hur det går för dig och din försäljning. Enklast är om du trackar mot aktivitetsmål och säljbudget. Spana in SalesScreen för snygg och rolig upplevelse.

Mest Avancerat

Här hittar du saker som är extremt ovanliga att hitta bland säljare än så länge. Det betyder inte att de behöver vara svåra eller dyra, bara väldigt nya. Här hittar du unika möjligheter att vara långt före dina konkurrenter.

  • Automatiserade mailflöden
    En kund eller prospekts bearbetas automatisk via mail beroende på var ni är i försäljningsprocessen och vad de har klickat runt i tidigare. Det är inte så komplicerat som det låter. MailChimp eller Apsis hjälper er att lösa biffen.
  • Digitala offerter och avtal
    Istället för att skicka runt massvis med dokument i olika versioner och undra om de faktiskt blir lästa, finns bättre lösningar. Med digitala offert- och avtalsverktyg, som till exempel GetAccept, skapas det snabbt en sida där du och den potentiella kunden kan diskutera och ändra offerten eller avtalet i realtid. Du får tillbaka statistik på om och när dokumentet har blivit läst och när allt är klart signerar kunden avtalet digitalt. Supersmidigt!
  • Automatisera din säljvardag
    Du har säkert massor av saker du gör varje dag eller vecka. Även om det känns som småsaker, adderar de snabbt ihop till mycket tid. Numera behöver du inte vara en kodare för att kunna bygga bort mycket av dina onödiga ritualer. Zapier är en tjänst där du bygger dina egna flöden, med hjälp av dra och släpp integrationer på över 500 webbprodukter. Börja spara tid i dag!
  • Artificiell intelligens (AI)
    AI har tagit enorma steg framåt de senaste åren och vad som tidigare ansågs som sci-fi är i dag verkligheten. Prediktiva analyser är ett sätt för datorer att gissa framtiden med hjälp av nuläget. Vore det inte coolt om du kunde få en lista varje morgon på de bästa nya potentiella kunder du borde kontakta, baserat på de du lyckats sälja till tidigare? Trodde väl det! Detta är en funktion som vi strax kommer lansera i LIME Go. Under tiden kan du prova ChurnBuster, en produkt som analyserar dina kunders mönster och förutspår vilka som du riskerar att tappa.

Det blev en gedigen lista, och då har jag garanterat missat några smarta verktyg som mina säljarkollegor flitigt använder. Vilka är dina favoritverktyg? Har jag missat något som du tycker borde vara med på listan?