Lyckade säljpitchar kan se väldigt olika ut vid första anblicken. Men i grund och botten har alla ungefär samma ingredienser – som tillsammans blir ett riktigt smarrigt recept för försäljning!

1. Överraskande öppning

När du kör din säljpitch vill du så klart väcka nyfikenhet hos dina prospekt, inte trycka på snoozeknappen. Och det finns en sak som nästan alltid är spännande: det oväntade. Så bjud på en överraskning i början av din pitch.

Det behöver inte vara något extremt, utan kan vara något så enkelt som att sätta dig själv i perspektiv (ett knep från retorikexperten Elaine Eksvärd). Är du märkbart mycket yngre än de du presenterar för? Har du ett ärr i ansiktet? Utgår folk ofta från att du är på ett visst sätt? Kommentera det – det är inget som folk förväntar sig och förutom att det ger dig uppmärksamhet så blir stämningen mer avslappnad.

2. Direkta kopplingar till kunden

Det må vara din pitch, men det betyder inte att pitchen ska handla om dig. Nej, givetvis är det kunden och er relation som ska vara i centrum! Det vet alla säljare innerst inne. Ändå är det så lätt att trilla dit och börja tänka för mycket “jag”. För att undvika det behöver din pitch innehålla direkta kopplingar till kunden.

Du kan exempelvis ställa öppna frågor, men framförallt så handlar det om att utgå från kundens situation när du pratar och att vara konkret. “Vårt program ökar antalet leads till ditt företag” kan exempelvis ersättas med frasen “Förra året hade ni 200 leads varje månad – den siffran kan vi öka med 50 procent”.


Driv affärer framgångsrikt

Att driva och stänga affärer är en konst. Vill du bemästra den? Få koll på dina nyckeltal, fokusera framåt och stäng fler affärer med Lime Go.

Upptäck Lime Go

3. Berättelser med en nypa statistik

I en säljpitch vill du egentligen åstadkomma en sak: du vill övertyga dina prospekt om att du kan lösa deras problem. Då är det väldigt lätt att ta till siffror – du vill ju visa hur det gått för andra kunder och vilka resultat som är möjliga!

Men trots att statistik talar sitt tydliga språk på pappret (eller i din presentation) så är det oerhört svårt för dina prospekt att komma ihåg dem. För detta ändamål krävs något annat: berättelser. Se därför till att använda berättelser i din pitch, som du knyter till några få, väl utvalda siffror.

4. Kommentarer om dina konkurrenter

Det är ingen poäng att låtsas som att din produkt eller tjänst är den enda i hela världen – både du och kunden vet att det finns andra alternativ. Adressera detta faktum i din säljpitch! På det sättet bygger du förtroende och får tillfälle att förklara för dina prospekt hur ditt företag särskiljer sig från konkurrenterna.

5. Ett avslut och nästa steg

Sist, men inte minst, har vi det berömda avslutet. Sannolikt förväntar du inte dig att stänga affären direkt efter säljpitchen, men det betyder inte att du ska låta presentationen “hänga” i luften. Nej, du måste ha nästa steg planerat och få med dina prospekt på planen – vilket nog inte är särskilt svårt om du har lyckats med de andra ingredienserna ovan.

Lycka till!