Man brukar ju säga att tid är pengar. Och hur klyschigt det än låter så är det ju sant! Därför är det inte konstigt om du någon gång gått och funderat på hur du kan effektivisera ditt teams säljarbetet. Du kanske klurar fortfarande? Här kommer fem tips!

1. Öka deras kunskapshunger

Grunden för att spara tid är att göra saker mer effektivt. Men hur gör man det? Ja, det varierar ju så klart från fall till fall. Den enda gemensamma nämnare är att det krävs en hel del kunskap för att hitta den optimala lösningen. Med andra ord är det en god idé att ge ditt säljteam tid för att lära sig nya saker – då kan de själva kan hitta effektivare sätt att jobba! Uppmuntra dem till att söka upp och läsa mer om de ämnen som de gillar. Kanske kan våra inlägg, såsom “5 tips för hur du lyckas med din kallringning – på riktigt” eller “Psykologiska säljknep som drar kunderna till dig”, ge några värdefulla insikter?

Psst! På sidan “Lär dig sälja” har vi på Lundalogik samlat massvis av säljkunskap. Där hittar då såväl våra säljskolor som de fem säljsanningarna och tidigare blogginlägg.

2. Sätt en gemensam struktur

“Struktur” kan låta ganska trist och blir lätt abstrakt. Men kort och gott kan det ju beskrivas som en mall för vem som ska göra vad och på vilket sätt, eller hur? Du och ditt team kan t.ex. skapa “mallar” för kallringningen genom att göra ringträd och organisera säljprocessen utifrån en aktivitetstrappa – stort som smått mår bra av struktur! För om alla vet vad som ska göras, hur, när och av vem, så går arbetet snabbare.

3. Vässa deras verktyg spetsiga som tusan

Smarta verktyg kan verkligen underlätta vardagen för ditt säljteam och spara massvis av tid. För oavsett hur strukturerade de är så finns det en risk för dubbelarbete och tidskrävande manuell hantering om tekniken sviktar (alternativt saknas helt). Ta en så enkel sak som ringlistor: Utan ett verktyg behöver dina säljare först leta upp relevanta företag för att sedan samla in deras kontaktuppgifter från olika sidor. Men med ett säljverktyg behöver de kanske bara ange några kriterier och poff! så skapar systemet en färdig ringlista, komplett med kontaktuppgifter.

4. Hjälp dem prioritera när saker hopar sig

Om dina säljare ska ha tid för att t.ex. lära sig nya saker, eller helt enkelt bara för att sälja mer, behöver de veta vad som är viktigt och inte. Hjälp dem därför med att prioritera sina uppgifter, om det är så att deras tid slukas upp utan att du riktigt vet var den hamnar.

Relaterat: Vilka leads är värda din tid? Så prioriterar du i att-göra-listan

5. Våga ställa krav och gå pang på rödbetan

Alla har olika ledarstilar. Och utan att gå in närmare på vilken som är bäst, så kan vi nog komma överens om att den chef som är klar och tydlig sparar mest tid åt sina medarbetare. Otydliga instruktioner ökar nämligen risken för fel, vilka kräver en massa tid för att fixas till. Känns ganska onödigt, eller hur? Så våga ställa krav (förutsatt att det finns ett “rätt” sätt att göra saker på) och gå pang på rödbetan med vad du vill.