Är du också lite trött på rådet “bara gör det” när det gäller kallringning? Det är ett bra tips för att få ändan ur vagnen, men vill du boka fler säljmöten är det inte särskilt hjälpsamt. Därför listar jag idag fem konkreta knep som gör din säljteknik under själva samtalet ännu bättre!

1. Stå upp när du ringer

Under en vanlig arbetsdag sitter du förmodligen ner en hel del som säljare, antingen i bilen eller vid datorn och telefonen. Men när det gäller kallringning är det faktiskt bättre att du står upp. Varför? Jo, din kropp aktiveras på ett helt annat sätt och du håller ett bättre tempo.

För kallringning handlar ju till viss del om att hålla högt tempo – ingen vill väl lyssna på någon flummig säljare som inte kommer till poängen? Dessutom behöver du hålla ångan uppe mellan olika samtal för att inte tappa fokus och ödsla onödig tid.

2. Prata strukturerat och självsäkert

Att vara förberedd under kallringning är A och O för att du ska få fram din poäng på ett snyggt sätt och lyckas med att boka ett möte. Se därför till att göra ett ringträd med olika tänkbara kundsvar och dina “repliker” på dessa. På det sättet har du en struktur för samtalet och vet vad du kan förvänta dig, vilket gör att du går in med självsäkerhet.

Men: se till att öva in trädet ordentligt! Om du läser innantill kommer den du pratar med garanterat märka det – och det utstrålar inte riktigt professionaliteten som du är ute efter.

Exempel på ringträd och fler kallringningstips hittar du i vårt white paper “Sälj mer till fler

3. Le under samtalet

Det kan låta konstigt – rådet att du ska “le när du kallringer”. För kunden ser ju inte dig, där du sitter (eller ännu bättre står!) vid skrivbordet? Men leenden smittar, även över telefon. När du ler sänks nämligen dina stressnivåer och du känner dig mer trygg i dig själv. Det förbättrar i sin tur din röst och därmed även mottagarens intryck av dig!

4. Lyft in starka referenser

När du kallringer är det framförallt två saker som avgör om du lyckas övertyga personen på andra sidan tråden: referenser och “pains” (relevans). Ofta läggs det störst vikt vid det senare och säljare är generellt sett väldigt bra på att visa hur företagets produkter eller tjänster löser olika problem i vardagen. Det är ju själva grunden, på något sätt. Men underskatta inte kraften i att nämna några referenser under din kallringning.

Pssst… Har du koll på vilka referenser du kan lyfta fram under din kallringning? Med Lime Go ser du enkelt alla kunder och kan välja de som är mest relevanta att lyfta som referenser!

Det handlar absolut inte om du ska läsa upp långa citat från nöjda kunder, utan bara om att ge några exempel på andra företag som ditt företag jobbat med. Och tillsammans med “pains” blir det så klart ännu bättre! Exempelvis: “Jag ska fatta mig kort. Vi arbetar med flera företag i er bransch som t.ex. X1, X2 och X3. De hade tidigare problem som Y1, Y2 och Y3. Känner du igen dig?”

5. Testa något nytt

Du kan alltid försöka förbättra ditt resultat (om du inte redan får träff på varje säljsamtal, det vill säga). Märker du att din pitch funkar i 2 av 5 fall? Testa att ändra upplägget, byt ut något exempel eller gör någon annan förändring. Bara testa! Som säljare gäller det att vara kreativ och att hela tiden utmana sig själv.