“Kunder är mer föränderliga nu” brukar folk säga. Men är det verkligen så? Eller har vi bara blivit sämre på att vårda våra relationer? Jag tror det senare och tänkte därför dela med mig av fem tips på hur du får en kund att stanna kvar hos dig. Och då inte för att personen måste, utan för att han eller hon genuint gillar dig. Häng på!

En kund kommer stanna hos dig och ditt företag om han eller hon gillar dig. Så enkelt är det. Därför måste vi fundera på: varför gillar vi andra människor? Lugn, tro nu inte att du ska behöva lösa denna djupt filosofiska fråga alldeles själv! Givetvis finns det andra som har grubblat på och undersökt detta fenomen som normalt kallas “attraktion”. En av de mest kända på området är psykologen Elliot Aronson och enligt hans forskning kan du göra följande för att någon ska gilla dig:

1. Var ditt snyggaste jag

Att vi gillar snygga människor är inte bara en myt, utan vetenskapligt bevisat. Det finns t.ex. en studie som visar att lärare påverkas av elevernas attraktivitet och ger olika straff när de varit olydiga. En annan visar att en snygg utsida påverkar hur andra uppfattar ens personlighet till det bättre. Med andra ord: det är ingen dålig idé att anstränga sig inför ett kundmöte och bli ditt snyggaste jag!

2. Visa upp din kompetens (men var inte perfekt)

Ett annat sätt att få en kund att gilla dig är genom att visa upp dina talanger. “Men ingen gillar väl en skrytmåns” kanske du tänker. Nej, men vi människor gillar att ha rätt – och den sannolikheten ökar om vi omger oss av kompetenta personer. Och därför dras vi till personer som vet vad de gör och vad de snackar om. Någon som t.ex. delar med sig av sin kunskap om hur du blir en bättre säljare.

3. Briljera socialt med beröm och tjänster

Detta vet du förmodligen redan, men personer gillar beröm och att någon gör dem en tjänst. Att ge en komplimang eller två och att ge en hjälpande hand till kunden är därför säkra kort för att bli gillad. Men visste du att du även kan be honom eller henne att göra något för dig? Det kan verka bakvänt. Varför skulle någon gilla dig om personen måste anstränga sig liksom? Svaret heter rättfärdigande: om personen gör dig en tjänst måste den ju göra det för att han eller hon gillar dig. Eller hur?

4. Framhäv likheter mellan dig och kunderna

“Lika barn leka bäst” brukar man säga. Och det stämmer faktiskt: vi gillar personer som liknar oss själva på något sätt. Det kan handla om gemensamma intressen, värderingar, åsikter eller andra likheter som på något sätt bekräftar att vi tänker och gör rätt saker. För återigen: människor gillar att ha rätt. Med detta sagt rekommenderar jag inte att du blir en spegelbild av din kund. Men om du håller med om något han eller hon säger – säg det istället för att vara tyst. Eller berätta om din senaste skidresa, om du nu vet att kunden själv också brukar åka skidor.
Tips! Likhet är inte bara bra för attraktionen, utan också ganska praktiskt. T.ex. kan det vara smart att vända sig till nya kunder som liknar dem du redan har, eftersom de troligen har samma behov. Att arbeta med tvillinglistor i säljarbetet är därför ett smart drag!

5. Säg att du gillar dem!

Ibland kan vi människor vara väldigt komplicerade. Men i andra fall är vi väldigt simpla, som när vi börjar gilla en person bara för att han eller hon gillar oss. Jo, det är sant! Vi gillar dem som gillar oss. Så på nästa kundmöte: säg vad du faktiskt gillar hos personen eller företaget, tänk det inte bara.