När jag försöker förklara vad ett CRM-system gör, får jag ofta frågan “Varför behöver jag ett system bara för det där?”. Frågan brukar följas av en förklaring att du redan har ett system som du tycker löser samma saker.

Oavsett om du jobbar mest framför datorn eller i telefonen så har du förmodligen ett gäng appar som hjälper dig. En “kontakter”-app för att hålla koll på alla kontaktuppgifter, en GTD-app för att få saker gjorda och sätta påminnelser, en molnlösning för lagring av dokument och en kalender för att komma ihåg dina möten (om du vill hitta ännu fler bra appar så tipsar vi om ett gäng här).

Har du valt med omsorg och är över medel intresserad av teknik kan apparna vara mer eller mindre länkade till varandra. För att få en översikt över din försäljning, och styra samarbetet med kollegorna runt kundbearbetningen har ni kanske ett excelark där ni kan se allt.

Excel hell

Största problemet med excel är ofta att det blir stort och oöversiktligt efter ett tag. Du kanske inte tänkte helt rätt från början, och har byggt in dig i en struktur du inte kan ta dig ifrån. Detta löser du så klart genom att skapa ett par filer till för att “förenkla”. Ganska snart hamnar du i det klassiska “excel hell”.

Med lite eftertanke och med smarta länkar och funktioner kan du dock även i Excel få till något som funkar riktigt smidigt! Kolla gärna in min enkla mall på en affärsöversikt med möjlighet till länkade anteckningar på kund här.

CRM-systemets roll

Men betyder det då att CRM-system bara är till för stora företag med massor av kunder och anställda? Vi tror inte det. Även om du tar utgångspunkt i vår mall och tänker flera steg in i framtiden så är det svårt att tänka på allt! Vi har jobbat med CRM-system i 25 år och lär oss fortfarande massa nytt som vi tar med oss in i utvecklingen av våra produkter.

Det är framför allt den styrkan du får med ett CRM-system; någon har redan tänkt på alla fallgropar du kommer stöta på i framtiden. Och du sparar så klart väldigt mycket tid jämfört med att sätta ihop din egen djungel av ark och appar!

Självklart ska du inte köpa på dig ett jättesystem med alla de häftigaste funktionerna direkt. Särskilt om du inledningsvis bara vill föra anteckningar och sätta påminnelser. Du vill inte heller ha ett system där du blir inlåst i ett ekosystem som kanske redan idag inte passar din säljprocess.

Smarta funktioner du inte får i Excel

Vi tycker så klart att du ska ge LIME Go en chans, oavsett om du ställer det mot vår excel-mall [länk] eller dina hemmasnickade ark och appar. En solklar favoritfunktion, som du inte kan få i Excel, är att LIME Go innehåller kontaktuppgifter och annan matnyttig information om alla Sveriges (eller Norges / Danmarks) företag. Du slipper alltså all inmatning av adresser och telefonnummer, samtidigt som vi ser till att informationen alltid är uppdaterad. Det ger oss också möjlighet att ge dig förslag på företag som liknar dina nuvarande kunder, vilket är en jättebra start om (när!) du bestämmer dig för att expandera!

Andra smarta saker som du inte får i excel men kan få i ett CRM-system (bland annat LIME Go) är:

  • Google maps integration. Se direkt var kunden finns på en karta.
  • helt webbaserat oberoende av enhet (mobil eller dator)
  • möten som är länkade till kund med tillhörande historiknoteringar
  • påminnelser
  • telefonnummer du kan klicka på för att ringa upp direkt
  • anpassade flöden för att hjälpa dig driva affärerna framåt
  • listor baserade på smarta urval för mail eller telefonberarbetning (både kunder och prospekt)

Läs gärna mer om hur vi har löst detta i LIME Go på här. Testa gör du enkelt direkt i webbläsaren!