Det finns mängder av tips på hur man bäst stänger en affär. Men ett av de kanske smartaste råden enligt mig är att skapa en “nu är det bråttom”-känsla. Här är tre sätt du kan göra det på. Och en liten varning om att inte skynda för mycket.

Ge kunden lite ont i magen

Har du själv känt den där gnagande känslan i magen? Känslan av att veta att något som du gör inte är bra och att du verkligen måste hitta en annan lösning? Då har du kanske stött på det som brukar kallas pain selling.

Pain selling handlar nämligen om att måla upp de problem och utmaningar som en potentiell kunds nuvarande situation leder till. När personen sedan har lite ont i magen och tänker att “detta måste jag ändra på nu” presenterar du en lösning: din produkt eller tjänst. På detta sätt skapar du en vilja till omedelbar förändring och ökar möjligheterna till att stänga affären. Enkelt, men effektivt.

Psst… Du behöver inte måla inte alla mörka moln själv! Genom att ställa rätt frågor till en potentiell kund kommer personen själv inse vilka problem och konsekvenser företaget står inför. Och att det behövs en lösning. Typ nu.

“Men alla andra har ju…”

Att använda sig av referenser är ett vanligt knep vid försäljning. Det skapar inte bara trovärdighet och visar vad ditt företag har för kompetens, utan kan också användas för att skynda på en affär. För tänk dig själv att du fick höra att många inom din bransch redan använder en viss typ av produkt eller tjänst. Hade du då inte känt att du måste nappa NU för att inte hamna hopplöst efter?

Förutom att skapa en “jag måste hänga med alla andra”- känsla kan referenser också förstärka din pain selling. Genom att använda exempel från tidigare kunder när du pratar om t.ex. branschspecifika problem får du mer eftertryck och visar din expertis. Med andra ord: referenser är bra till mycket!

Gå inte som katten runt het gröt

Att gå direkt på sak och fråga en potentiell kund om ni ska göra affär kan kännas läskigt, men det finns mycket att vinna på det. Genom att inte linda in eller vänta på den andres initiativ visar du att du gärna vill ha ett svar och att personen har något att ta ställning till. Kan det bli tydligare?

Givetvis finns risken att du inte får ett ja tillbaka. I värsta fall får du ett nej. Eller kanske ett tveksamt svar. Oavsett så är det bättre att ställa frågan än att vänta, eftersom du då kan prioritera andra kunder eller få reda på vad du behöver göra för att personen ska vilja gå vidare. Eller – om du träffat mitt i prick och fått ett bra och snabbt avslut – så är det bara att signa avtalet.

Men kom ihåg: skynda långsamt!

I jakten på snabba deals och en “nu är det bråttom”-känsla är det lätt att stressa upp sig själv. Försök undvika det! Kunder värdesätter bra service framför snabb service. Och vem är trevlig när man är stressad? Inte särskilt många. Se därför till att du själv är lugn och stabil – även om du försöker skapa en brådskande känsla hos en potentiell kund.

Vill du läsa mer om pain selling och andra säljknep? Ladda ned vårt white paper med 10 konkreta säljtips vettja!