Efter höstens fullsatta säljworkshop för att boosta det kvinnliga entreprenörskapet kunde vi på Lime och Telavox inte låta bli att bjuda in alla modiga, härliga och självbjussande kvinnor till ännu en AW. Den här gången med fokus på marknadsföring och med uppbackning från Snacka Snyggt Retorikbyrå! Här är några av de bästa tipsen från kvällen.

Strax innan kl 17 den 13 juni slog vi upp portarna hos Telavox på Media Evolution i Malmö. Kvällen inleddes med dryck, wraps och mingel innan konferenciererna Kim Wictorin (Telavox) och Jennie Forsberg (Lime) hälsade välkomna. De kunde snabbt konstatera att det fanns många bekanta ansikten i publiken och gjorde en tillbakablick till höstens AW, då GEM hade släppt en rapport om att allt färre kvinnor i Sverige startar eget.

”Vår förra AW var en krisworkshop. Denna gång tänkte vi att vi skulle fira – att det kvinnliga entreprenörskapet skulle ha ökat sedan i höstas och att det vi såg då bara var tillfällig dipp. Men nej. Idag släpptes den nya entreprenörskapsrapporten och den visar att andelen kvinnliga entreprenörer minskat med ytterligare 30 %. Desto större anledning att vi gör vad vi kan för att vända den negativa trenden!” – Jennie Forsberg

Kvällen bjöd sedan på tre talare med olika erfarenheter av marknadsföring. 

  • Kristina Lantz, marknadschef på Lime, berättade om hur bakgrunden som försäljningschef hjälpt henne att se marknadsföring som en ovärderlig del av kundens köpresa och vikten av att skapa mätbara, affärsgenererande resultat.
  • Petra Berggren och Nina Quist, marknadsförare på Telavox, slog hål på myten om att marknadsföring bara är för stora företag och gav konkreta tips för att synas gratis som entreprenör.
  • Anna Ekblom, retorikkonsult på Snacka Snyggt, lärde ut grunderna i pitch-retorik och hur entreprenörer snabbt kan förmedla sina budskap och särskilja sig från konkurrenterna.

För dig som inte kunde delta på eventet, har vi summerat några av deras mest tänkvärda och viktigaste marknadsföringstipsen. 

1. Förankra ditt varumärke i en historia

Marknadsföring handlar inte bara om kanalval, utan också om budskap och att stå ut från bruset. Petra och Nina från Telavox tipsade om att använda modellen ”före-kris/utmaning-lösning” i sin kommunikation och förankra varumärket i en historia. Varför? För att vi människor gillar berättelser och kommer ihåg dem bättre än annan information.

2. Lek ”med andra ord” för att alla ska förstå

En av de största utmaningarna med marknadsföring är att snabbt beskriva vad du och ditt bolag gör, så att alla förstår och tycker det är spännande. Anna från Snacka Snyggt rekommenderar att skippa jobbtitlar, klyschor, superlativ och facktermer vid presentationer (gäller överallt – från handskakningar på mingel till ”om oss” på hemsidan). Tänk ”med andra ord” och ta fram formuleringar som fastnar. Snacka snyggt brukar t.ex. säga: ”Kommunikation är en muskel och få föds med sexpack.”

Anna visade också en inspirerande video, som exemplifierar hur du kan beskriva dig och ditt bolag, istället för använda titlar och namn:

Kom ihåg! Om folk inte förstår din titel, så förstår de inte heller vad du kan göra för dem.

3. Se till att marknadsföring och sälj samspelar

”Hur gammal är Carola? Var hittar jag en rosa klänning med röda blommor?” Vår marknadschef Kristina delade flera exempel för att visa hur vi människor idag googlar det mesta och att en stor del av köpresan passerar innan kunderna tar kontakt med ditt företag. De letar fram alternativ, läser på och jämför alternativ med varandra helt på egen hand – även inom B2B.  Kundens köpresa börjar helt enkelt betydligt tidigare än när du/en säljare tar kontakt.

Vad innebär det för marknadsföringen? Jo, att det är extremt viktigt att 1) synas i de kanaler där din målgrupp söker information, och 2) binda samman det som sägs i marknadsföringen med det som sedan sägs av säljaren (kan för övrigt vara en fysisk person eller en säljande webbutik, beroende på bransch).

4. Skapa en guidande brand book

Att ta fram innehåll och budskap till sin marknadsföring kan kännas som en utmaning. Men med en brand book blir det lättare! Nina och Petra från Telavox pratade om hur även en väldigt enkel brand book kan skapa en röd tråd i kommunikationen och vara ett bra underlag för framtida kampanjer.

De förslog att en första brand book kunde innehålla: vision, mission, värderingar, varumärkeslöfte, position på marknaden och personas. Genom att ha dessa saker nedskrivna får du guidning i vad du ska säga, hur du ska säga det och till vem du ska rikta marknadsföringen.

5. Bygg trovärdighet med genomtänkta ”frön”

Hur vill du att andra ska uppfatta dig och ditt bolag? Och hur får du fram det på ett trovärdigt sätt? Anna från Snacka Snyggt rekommenderar att du tar fram adjektiv, men sedan ”planterar frön” med exempel istället för att uttrycka dig explicit.

Vill du uppfattas som en duktig fotograf är det t.ex. mer övertygande att du berättar om hur alla kollegor/bekanta brukar komma till dig när det var dags för bröllop och dop, än om du skriver ”jag är en kompetent fotograf” på din hemsida.

Diskussion: Gäller B2B och B2C fortfarande?

AW-kvällen bjöd inte bara på föreläsningar och tipsen ovan, utan det blev också en del diskussioner och övningar. En deltagare undrade om det fortfarande finns skillnader mellan B2B och B2C, eller om det är mer H2H (human to human) som gäller?

Nina och Petra, som stod på scenen när frågan kom upp, konstaterade att företag mycket riktigt köper mer som privatpersoner och att skillnaden egentligen är liten. Men som småföretagare kan du behöva prioritera och vill marknadsföra dig där du får ”best bang for the buck”. Då kan det vara bra att utgå får intention och dela upp kanaler i B2C och B2B.

Snabbt bonustips: Tre effektiva pitch-dispositioner

Anna från Snacka Snyggt höll flera övningar och delade med sig av flera konkreta metoder för en lyckad pitch/presentation. Hon gick t.ex. igenom tre användningsbara dispositionsmodeller:

  • PL. Upplägget med ”problem och lösning” är en klassiker och är funkar perfekt när du har ont om tid/utrymme.
  • 3I. De tre i:na,  ”igår-idag-imorgon”, är en inspirerande modell och passar när du behöver vara visionär.
  • 4P. Använd strukturen ”position-problem-possibilites-proposal” om du har gott om tid/utrymme. Utveckla problembeskrivningen och visa att du är påläst för att bygga större trovärdighet.

Snabbt bonustips #2: Åtta sätt att synas gratis

Nina och Petra avslutande sin presentation med att lista 8 tips och områden att jobba med som entreprenör för att kunna synas gratis. Här är deras lista:

  1. Bli publicerad i media
  2. Gästblogga
  3. Våga video och live
  4. Samarbeta med andra
  5. Samla på mejladresser
  6. Jobba med rekommendationer
  7. Bygg ditt nätverk
  8. Underskatta inte LinkedIn

Sist men inte minst, tack till alla 80 (!) deltagare som lyssnade, ställde frågor och delade sina erfarenheter. Vi hoppas att alla lärde sig något nytt om marknadsföring och fick en rejäl dos inspiration!