Ska du åka buss i 15 minuter? Eller väntar en heldag av bilkörning mellan olika kunder? Oavsett har du chansen att utnyttja tiden maximalt med dessa fem knep!

1. Ta enklare telefonsamtal när du kör bil

Att ringa och svara på samtal i bilen är nog ett av de absolut vanligaste sätten för säljare att effektivisera sitt arbete. Givetvis är detta inte en bra idé för alla typer av samtal, men enklare avstämningar funkar finfint när du kör. Så har du inte redan en handsfree, skaffa dig en bums! Och se sedan till att kunden (eller vem du ska prata med för tillfället) ringer dig – inte tvärtom. Då behöver du inte knappa dig in bland kontaktuppgifter och leta efter rätt namn, utan kan hålla fullt fokus på vägen.

2. Prata med (typ) alla människor du träffar

Man vet aldrig vem en framtida kund är. Kanske är det pappan till din tidigare klasskompis? Kvinnan du träffade på lunchföreläsningen häromdagen? Eller killen som noterade att du tappade en lapp när du rotade i jackfickan på stan? Därför är det alltid en bra idé att prata med de människor du träffar. Givetvis kan du inte prata med exakt alla, men ändå: var intresserad av andra och försök få igång ett samtal när du är ute på fältet.

Läs mer: Social selling – nyttja det sociala spelet och prata med vem som helst, vart som helst!

3. Ta paus och kolla inkorgen regelbundet

Det finns vissa saker du inte kan, eller inte ska, göra medan du kör bil. Exempelvis läsa och svara på mejl. Men vad gör du om du ska köra riktigt långt eller väldigt mycket under en dag, och inte vill låta kunder eller kollegor vänta? Du tar mejlpauser så klart! På det sättet kan du inte bara ge snabba svar och undvika en överfull inkorg – du får också välbehövliga pauser i körningen.

4. Memorera din pitch till perfektion

När du reser har du ett utmärkt tillfälle att memorera och förfina din pitch. För oavsett om du sitter på en buss, ett tåg, ett flyg eller kör bil så kan du visualisera en berättelse i ditt huvud. “Vad menar han nu?” kanske du tänker. Jo, en vanlig metod för att memorera saker är att skapa en historia runt dem – ju knäppare och konstigare, desto lättare att komma ihåg. Så låt fantasin vandra iväg och skapa en oförglömlig pitch (bokstavlig talat) när du är på språng nästa gång!

5. Håll dig uppdaterad om marknaden

Som säljare gäller det att vara påläst. Inte bara om vad du säljer, utan också om den du säljer till och marknaden generellt. Därför är det bra om du håller dig up to date med t.ex. ekonominyheter och vad som händer i ditt nätverk. Lyckligtvis går detta göra på många olika sätt: du kan läsa på nyhetssajter, lyssna på branschpoddar och scrolla genom LinkedIn. Välj det format som du gillar och som passar för din resa – läsa och köra bil är en dålig kombination …

Psst! Vill du läsa mer om hur du håller dig uppdaterad och varför det är en bra idé? Missa inte denna goding från arkivet: Följ marknaden och få en snabbare affär.

Sugen på fler smarta säljtips? Ladda ner vårt white paper “Sälj mer till fler” – det ger dig 10 konkreta säljtips för B2B. Helt gratis, så klart.