Vill du bli ännu bättre på att sälja? Då finns det några psykologiska knep som är finfina att ha i rockärmen. Och de är inte alls komplicerade – du behöver bara utgå från andras instinkter.

Ibland tar vår hjärna genvägar och är lite lat av sig. Till exempel väljer en kund kanske bort den billigaste pastasorten i mataffären, eftersom “det som är billigt har sämre kvalitet”. Tack vare den, och ett gäng andra “regler”, kan du som säljare relativt enkelt påverka dina kunders beslut i en viss riktning. Genom att t.ex. sikta högre än vad du tänkt, börja med en liten förfrågan eller använda dig av olika bevis kan du öka chansen att få ett “ja”. Och här kommer ytterligare tre knep som gör dig till en bättre säljare:

1. Bli vännen i vått och torrt

Har du någonsin funderat på varför företag sponsrar stora idrottsevent eller anlitar en kändis som talesperson? Svaret är egentligen mycket enkelt och stavas sympati. Vi människor säger helst ja till en förfrågan från någon vi känner och tycker om. Och visst är det svårt att säga nej till en vän?

Det är därför ingen dum idé att få kunden att genuint gilla dig som person. Så glöm stelt “business talk” och finslipa istället din sociala förmåga. Briljera med beröm och tjänster, var ditt snyggaste jag och framhäv likheter – det är några av sakerna du kan göra för att få kunden att stanna kvar. Och om “vänskapskortet” skulle kännas lite opassande i en viss situation så finns det givetvis ett annat alternativ: att associera din produkt/tjänst med något annat (eller någon annan) som kunden tycker om.


Sälj smart. Varje dag.

Uppdaterad kontaktinformation, ringlistor som skapas med några klick och all affärsinformation på ett ställe – med Lime Go slipper du leta och sparar tid. Smartare blir det inte.

Prova Lime Go

2. Var den enögde i de blindas rike

“Auktoritet”. Låter det som ett obehagligt ord för dig? Det är det inte. Auktoritet kan öka sannolikheten att en kund lyssnar på dig och följer dina rekommendationer. Och det är inte konstigt, för hela vårt samhälle är uppbyggt kring hierarkier och att vi följer andra “experter”. Allt för att vardagen ska gå så smärtfritt som möjligt. Men visste du att det till stor del handlar om yta?

När vi ska bedöma om en person är en auktoritet eller inte gör vi inte det genom någon avancerad analys. Nej, vi tittar på symboler, såsom titlar och kläder. För att framhäva din auktoritet behöver du alltså inte bossa runt andra och bli elak. Bara genom att bära kostym och ha en förtroendeingivande titel signalerar du att du är viktig – och därmed att dina förslag är värda att säga “ja” till.

3. Låt tillfället göra kunden

Du känner förmodligen till ordspråket “tillfället gör tjuven”. Nästan likadant är det för kunder: blir de erbjudna en bra deal tar de den. Men erbjudandet får samtidigt inte vara för allmängiltigt. För det är bara varor och tjänster som det finns lite av som är intressanta. Varför? Vi människor utgår från att saker som är svåra att få tag på är bättre än de som är lättillgängliga.

För det mesta stämmer regeln, men den är också flitigt använd av företag och säljare för att locka till köp. “Erbjudandet gäller till söndag” och “begränsad upplaga” är klassiska exempel, men exklusiviteten går att vrida och vända på hur många sätt som helst. Fundera därför på hur du kan använda den på bästa sätt i ditt säljarbete. Vad som är säkert är att ett unikt tillfället gör kunden.

Ett sista råd

Vissa av knepen ovan och de som jag nämnde i ”Psykologiska säljknep som drar kunderna till dig” är direkta motsatser. Att vara kompis med en kund och samtidigt framhäva auktoritet kan t.ex. vara svårt. Och det funkar inte att både sikta mot stjärnorna och be om ett litet finger.

Betyder det att psykologin säger emot sig själv? Nej, olika metoder funkar bara olika bra på olika människor. Så se till att ha koll på dina kunder och välj de kort i rockärmen som funkar bäst på just dem!

P.S. Skulle du vilja ha ännu fler säljtips? I så fall kan du alltid ladda ner vårt white paper “Sälj mer till fler”. Där hittar du alla B2B-säljtips du behöver, samlat i en enda smidig PDF – gratis så klart.