Hej och välkomna tillbaka efter en Go semester. Jag hoppas att ni är lika taggade som jag är för att ta säljhösten med storm!

Strax innan semestern jobbade jag med att sätta samman en säljmanual, dvs en manual om hur jag och mina kollegor ska sälja LIME Go. Väldigt givande då jag tvingats tänka till på varenda liten säljpunkt jag gjort de senaste åren; alltifrån hur jag öppnar ett samtal till hur jag demonstrerar LIME Go.

Den viktigaste feedbacken jag tagit med mig från detta är att bara fokusera på de fördelar din produkt/tjänst eller ditt företag erbjuder, istället för att “be om ursäkt” för att man saknar något. Fokusera helt enkelt på de behoven ni löser i dagsläget! Du vill ju sälja det du har nu, eller hur?

Jag har också insett hur viktigt det är att förklara varje fördel med ett exempel ur verkligheten som det är lätt att relatera till, t.ex. “Företaget Lundalogik sparade 50 000kr genom att…” eller “Säljkåren blev av med skräcken för att ringa kallt hos Lundalogik genom att använda LIME Go”. När du hör något bra från en nöjd kund, fråga om det är ett citat du får lov att använda. Jag jobbar själv på att bli bättre på detta, så bli inte förvånad om jag ställer frågan till dig 🙂 Hör du något “dåligt” från en kund då tar du det med dig som feedback för vidare utveckling.

Tillbaka till ämnet, fokusera på dina fördelar! Fokuserar du på fördelarna är det enklare för din kund att också se nyttan med dem. Det finns antagligen en anledning till att ni har just det fokus ni har! Om du och din kund inte delar dessa fördelar med varandra, då kanske du måste göra om ditt frågebatteri för en bättre kvalificering. Hur gärna du än vill så är inte alla dina prospekts en bra kund till dig. Var därför nogrann med att ställa rätt frågor till en början. Våga tacka nej till en affär om du och kund inte har en delad vision. Du bygger bättre förtroende inför framtiden och ser till att dina kunder är riktigt nöjda!

Avslutningsvis så har du väl inte missat att vi satt ihop våra bästa tips för att komma igång efter semestern? Läs mer här!

//Andreas