Ibland går det trögt, det där med att hitta nya kunder. Inspirationsmätaren kanske rentav står på noll och du vet inte vad ditt nästa steg är. Så hur går du vidare? Du kan ju alltid testa något nytt – här kommer fyra förslag!

Om du googlar “hitta nya kunder” får du upp drygt 4 miljoner resultat. Och för det mesta är det samma gamla tips som dyker upp: utnyttja existerande kunder, gå med i nätverk, hitta samarbetspartners, var med på mässor, och så vidare. Visserligen bra råd, men sannolikt har du både hört och testat dem redan. Därför har jag samlat några förslag på vad du kan göra istället. Förhoppningsvis är de en frisk fläkt som får dina kugghjul att börja snurra igen!

1. Ta varje utmaning (eller reklamchans) du får

Tidigare i våras frågade 16-åriga Carter Wilkerson den amerikanska snabbmatskedjan Wendys hur många retweets han behövde för att få en årsförbrukning nuggets. Till svar fick han “18 miljoner”. Vad som hände sedan? Han “antog utmaningen” och tweeten spred sig som en löpeld.

Carters tweet är ett bra exempel på hur reklam kan uppstå ur ingenting. Det tog inte några nämnvärda resurser av Wendy att svara på hans fråga och det gav tusenfalt tillbaka. Dumt att missa ett sådant tillfälle, tycker du inte? Så ta tillvara på alla tillfällen du får att interagera med andra människor – du vet aldrig vad det kan ge för resultat.

2. Börja nedifrån och arbeta dig uppåt när du kallringer

En ringlista är knappast något oväntat ställe för nya kunder. Eller är det? Jo, åtminstone den nedre delen. Många säljare ringer nämligen i bokstavsordning, från A till Ö, och kommer inte riktigt hela vägen ner. Med andra ord: företagen i bakre delen av alfabetet får betydligt färre samtal än de i toppen och kan vara rena guldgruvan om du uppmärksammar dem rätt! Så börja på Ö när du ringer och arbeta dig uppåt nästa gång du kallringer.

3. Bli en vandrande reklampelare och få uppmärksamhet

Apropå det där med att ta tillvara på chanser, så finns det en sak som många företagare missar: att utnyttja de kanaler man redan har för marknadsföring. Du kan t.ex. sätta loggan och ditt budskap på företagsbilen, kontorets lånecykel eller jobbväskan. På det sättet kan du skapa medvetenhet om ditt företag utan att egentligen anstränga dig, när du tar dig från punkt A till punkt B. Vem vet var nästa kund finns?

Se bara till att göra något som skapar uppmärksamhet, så att folk faktiskt lägger märke till dig där du kör/cyklar/går med jobbväskan i högsta hugg. Vi på Lime har t.ex. gjort våra bilar limegröna … och använt oss av Yoda för att få fram vårt budskap.

CRM, you love

4. Testa gerillamarknadsföring

Gerillamarknadsföring brukar beskrivas som oväntad och okonventionell. Filosofin är att skapa uppmärksamhet med kreativitet, oftast med låg budget att tillgå. Men vad innebär det i praktiken? Ett exempel på gerillamarknadsföring är att utnyttja udda platser för marknadsföring, vilket Canon gjorde under Norrköpings Näringslivsmässa. Eller så kan det handla om att skapa extrema accessoarer till ditt företag, som ölmärket S:t Eriks Bryggeri gjorde i höstas. Låt fantasin flöda fritt!

Vill du ha fler tips på hur du kan hitta nya kunder? Spana in våra tidigare blogginlägg, som 3 kreativa sätt att hitta nya kunder eller Spegel, spegel på väggen där, säg vem som snarlik min kund är? Och se till att följa oss på Facebook för att inte missa nya artiklar!