En bra säljpipe är nödvändigt för ett effektivt säljarbete. Men hur skaffar du dig det optimala upplägget? Här kommer några råd på vägen!

Din säljpipe innehåller förhoppningsvis alla de affärer som ligger på ditt bord. Det kan handla om prospekt som du har på G, varma leads som du ska lämna offerter till eller redan existerande kunder som du ska följa upp – oavsett var i köpprocessen kunderna befinner sig så ska de finnas i din säljpipe. Men det räcker inte med att ha en lång “att göra”-liknande lista för att lyckas som säljare: din säljpipe behöver vara uppumpad och “fit for fight” för att gå segrande ur dina säljronder! Så här skapar du en vinnande säljpipe:

1. Strukturera upp säljprocessen

En strukturerad säljprocess har flera fördelar. Överblicken gör det t.ex. enklare för säljare att sälja, lättare för säljledare att coacha och hjälper nyanställda säljare att snabbt komma igång. Så hur gör man för att strukturera upp sitt företags säljprocess?

Steg ett är givetvis att ha ett riktigt säljverktyg som samlar all din information på ett ställe och ger dig rätt förutsättningar. Men för att få ut så mycket som möjligt av systemet och din säljpipe behöver du och dina kollegor fundera över ett par frågor:

När ska ni lägga upp en affär i säljverktyget? Är det när kunden har gått med på ett kundbesök? När ni har skickat information? När en representant har besökt kunden?
Vilka steg i säljprocessen ska finnas med som statusar och när ska man flytta en affär framåt i verktyget?

Vad det handlar om är att sätta upp de olika steg som just er säljprocess kretsar kring. Ett förslag kan t.ex. vara 1. kvalificering, 2. driv, 3. avslut, 4. vunnen, 5. förlorad och 6. avvakta.

2. Prioritera dina uppgifter en gång i veckan

Med ett säljverktyg och en genomtänkt säljprocess på plats så är det läge att se över själva användningen av din säljpipe. För vad hjälper det att ha all kundinformation och alla affärer fint sorterade om du ändå bara betar av uppgifterna uppifrån och ned?

Den vinnande säljpipen är den som hjälper dig att prioritera och fokusera på det som är viktigast för tillfället. Ett bra tips är därför att ta 30 minuter varje vecka för att gå igenom din säljpipe och göra upp en plan. Vad är viktigast? Är det ditt case att ta? Det kommer inte hjälpa dig att frigöra massa tid – du har säkert lika mycket att göra ändå. Men som en Lundalogiker en gång sa: “Skillnaden är att om du har lagt en halvtimme första dagen på veckan så har du fullt upp med det som är viktigt.” Se bara på Mercamer Oy!

3. Fyll kontinuerligt på med nya leads

Det sista, och kanske även det viktigaste, du kan göra för att få din säljpipe “fit for fight” är att alltid ha nya leads på ingång. Flödet får ju aldrig sina! Och för att se till att det inte händer kan du räkna ut din hitrate, dvs hur stor del av din initiala bearbetning som tar sig hela vägen till order, och sedan arbeta utifrån den.

För även om din säljpipe kanske har ovanligt många kunder i säljprocessens slutskede en viss månad så innebär inte det att jakten på nya leads kan vänta. Och det är lätt att se med din hitrate: om du t.ex. inte gör de där 90 säljsamtalen så kommer du förmodligen inte heller ha nio kundmöten och så småningom tre order att jobba vidare med under de kommande månaderna. Så se till att kontinuerligt tillföra nya leads i din säljpipe! Det i kombination med en strukturerad säljprocess, som har tydliga prioriteringar, kommer att ge dig en mästerlig säljpipe – jag lovar.

Vill du har fler säljtips? Kanske om hur du kvalificerar på rätt sätt, om vad du kan göra för att hitta nya leads eller bara om hur du på bästa sätt arbetar med massbearbetning? Allt och lite till hittar du i “Sälj mer till fler” – ett gratis white paper som du kan läsa mer om och ladda ner här.