Tycker du att vardagen med Excel-ark, post-it lappar och mejlmappar känns ganska okej? Kanske till och med trygg och bekväm? Då är du inte ensam. Men det finns faktiskt riktigt bra anledningar för alla CRM-skeptiker att tänka om.

Jag och mina kollegor får ofta frågan varför man egentligen ska satsa på ett CRM-system. Och även om vi generellt sett inte gillar att skrämmas så måste vi ibland prata om riskerna som finns med att inte arbeta med CRM. Här är tre av dem:

Du riskerar att missa stora affärer

Att oordning leder till missade affärsmöjligheter känns som en självklar sanning. Vem skulle inte hålla med om det påståendet liksom? Däremot är det få som förvandlar de missade affärerna till faktiska siffror. Och det är konstigt tycker jag, med tanke på att det är enkel matematik att ta fram värdet på ett företags snittaffär: ta värdet av alla affärer som ditt företag gjorde förra året och dela dem på antalet affärer. Lätt som en plätt!

Så låt mig nu ställa dig en fråga: vad skulle det innebära för ditt företag om du, eller någon kollega, på grund av slarv missar en affär? Och det scenariot är inte osannolikt. Säg att varje säljare i genomsnitt har 30 offerter ute. Utan ett CRM-system är det svårt att få överblick, att prioritera och att komma ihåg när man lovat att återkomma. Med andra ord: det är lätt att missa affärer. Och det blir dyrt i längden!

Värdefull kundinformation kan raderas

Att varje person i företaget har exakt de kontaktuppgifter, dokument och att-göra-listor som han eller hon behöver kan kännas tryggt och bekvämt. Men med all information utspridd på medarbetarnas egna datorer blir företaget väldigt känsligt. För vad händer om någon blir sjuk? Går på semester? Eller kanske slutar? All värdefull data blir plötsligt oåtkomlig på grund av lösenord eller raderad.

Att ha massvis av så kallade “informationsöar” är med andra ord en dålig idé och kan vara en stor ekonomisk risk för företaget (för om ni inte kommer åt uppgifter kan ni missa en affär – som ju faktiskt har ett pengavärde). Räddaren i nöden är ett CRM-system som samlar all information på ett ställe och är tillgängligt för alla. På så sätt kan någon annan enkelt ta över och ersätta en person som är sjukskriven, på semester eller som nyss slutat.

Din tid äts upp av onödigt letande

Hur ofta sitter du och letar efter information i röriga mappar och filer? Förmodligen mycket mer än du tror! En undersökning gjord av YouGov på uppdrag av Canon 2012 visar att 43% av de tillfrågade lägger 30 min eller mer på att leta efter information – varje dag. På ett år blir det nästan 3 veckor! Känns inte särskilt effektivt, eller hur?

Med all information i ett CRM-system kan du lägga din tid på viktigare saker än tröstlöst letande. Du hade kunnat stänga ännu några affärer. Svara på fler kundförfrågningar. Eller så hade du kanske bara kunnat unna dig en längre lunch någon gång ibland.

Pssst… Vill du även ta vara på din restid till och från olika kunder? Här är fem tips på hur du effektiviserar din tid i bilen!

“Come to the bright side – we have cookies”

Som sagt är vi på Lundalogik egentligen inte särskilt mycket för skrämselpropaganda. Och jag vill därför slå ett slag för vårt white paper “Lyckas med CRM”, som är en introduktion och steg-för-steg-guide till hur du lyckas med CRM. Det innehåller, förutom ett avsnitt om riskerna ovan, även en massa annan intressant läsning om varför CRM är viktigt och vad ditt företag kan vinna på det. Välkommen till livet på den ljusa sidan!