Det finns otaliga sätt att prospektera på och det gäller att du alltid har “glasögonen” på dig om du vill hitta nya affärsmöjligheter. Fast du måste så klart inte bara veta vad du letar efter, utan också var någonstans du ska leta. Här är fem tips!

1. Potentiella och nuvarande kunder

Om du inte redan prospekterar bland potentiella och nuvarande kunder, så är det läge att börja med det! Det är nog nämligen bland de mest effektiva sätten att hitta nya affärsmöjligheter och prospekt. Oavsett om du vänder dig till kunder under bearbetning, halvljumma samtal eller supernöjda nuvarande kunder kommer du nästan alltid få någon boll att springa på. Och om inte, så har du ändå inte förlorat något. Bra va?

2. Företagsbilar som kör förbi

Att köra en företagsbil är ett smart sätt att utnyttja ditt företags egna kanaler och få uppmärksamhet från potentiella kunder. Men det är inte bara på det sätt du kan använda företagsbilar i ditt säljarbete – du gör även klokt i att hålla utkik efter andras företagsbilar! För det kostar ju ändå en del att skapa en ordentlig företagsbil med färg, logga och text. Så de företag som har råd med det, har säkert också råd med din produkt eller tjänst. Det kan vara värt ett försök i alla fall.

3. Annonser i tidningar, på nätet och i appar

Även annonsering kostar en hel del. Därför är det en bra idé hålla ögonen öppna och notera vilka företag som annonserar i etablerade tidningar, på stora sajter och/eller i välkända appar. Har ett företag råd med, låt oss säga helsidesannonsering i DI, har de sannolikt råd för din produkt eller tjänst. (Kul anekdot: Vi på Lime har gjort affär med ett företag som hade en Let’s deal-annons).

4. Diskussionsforum på LinkedIn

På LinkedIn finns det otaliga diskussionsforum – säkert även några som berör de problem som din produkt eller tjänst löser. Så se till att hänga i dessa forum och hålla utkik efter potentiella kunder! Rätt vad det är dyker de upp mitt framför din näsa.

Relaterat: Så går du tillväga för att hitta nya leads på LinkedIn

5. Fester och andra evenemang

Det går aldrig att till 100 procent förutsäga vem som är en framtida kund. Mannen du stod bakom i kaffekön häromdagen eller någon du träffade på branschjippot förra månaden – båda kan visa sig behöva din produkt eller tjänst. Prata därför med människor du träffar i vardagen för att fånga nya prospekt i farten, särskilt på fester och andra evenemang. Jag menar, hur ofta får du inte frågan om vad du jobbar med? Utnyttja det genom att svara glatt och fråga sedan om han eller hon du pratar med vet någon som är i behov av det du säljer.

Med prospekteringsglasögonen på och jaktmarkerna utmarkerade är det bara för dig att börja jaga nya affärsmöjligheter. Du kommer garanterat få flera napp – sedan handlar det om att skilja agnarna från vetet med genomtänkt kvalificering för att ro det hela i land. Lycka till!