Glöm det årliga “hur-har-det-gått-och-vad-kan-du-prestera-nästa-år”-snacket med dina säljare – nu kan du på ett kick följa upp hur det går, varje dag och året om! Allt du behöver göra är att lägga in säljmålen, så sköter Lime Go resten.

Varje år sätter sig säljchefer ned one-on-one för att ha “snacket” och sätta säljmål med sina säljare. De två stora frågorna som alltid tas upp är 1) “hur det har gått i år?” och 2) “vad kan du prestera nästa år?”. Och så bryter man gemensamt ned målet till månadsvisa säljaktiviteter och siffror – ofta i ett Excelark. Sedan ligger det där arket någonstans och används kanske inte fullt så ofta som det borde… Men nu är det slut med det!

Både aktiviteter och affärer jämförs med målen

I Lime Go är det nu nämligen möjligt att lägga in sälj- och aktivitetsmål för varje säljare. De vunna affärerna och genomförda säljaktiviteterna jämförs sedan efter hand med målen, så att alla kan se om de ligger i fas eller inte. Smart va?

Låt oss exempelvis säga att din Säljare Sven har som mål att sälja för 1 miljon och att en genomsnittsaffär är värd 50 000 kr. Tillsammans har ni räknat fram att han med en hit rate på 20 % i varje steg behöver stänga 20 affärer, genomföra 100 kundbesök och ringa 500 säljsamtal i år. Lägger du och Sven in dessa mål i Lime Go kan ni sedan se om månadens “kvot” av säljsamtal är fylld, hur långt han kommit hittills på vägen mot miljonen och hur många möten som är “kvar” att göra denna månaden. Och så vidare.

Dina, mina och våra mål på ett ställe

Förutom de individuella sälj- och aktivitetsmålen mäter Lime Go även ditt företags övergripande mål. Alla säljares aktiviteter och vunna affärer läggs ihop och jämförs med den totala budgeten, så att alla kan se hur det går för verksamheten. Ni strävar ju trots allt åt ett gemensamt mål, eller hur?

Alla mål och aktiviteter är dessutom öppna för alla i ditt företag. Det innebär att en säljare inte bara kan se hur det går för honom eller henne själv och verksamheten i stort, utan också om kollegorna ligger i fas. Något som kan vara sporrande för vinnarskallen! Och inte minst gör transparensen det mycket lättare för alla att peppa, hjälpa och coacha varandra till nya höjder.

Kom igång i två snabba steg

Det enda du behöver göra för att få bättre koll på hur alla säljare ligger till jämfört med budget är alltså att 1) skapa en trappa med säljmål och aktivitetsmål för varje säljare, och 2) lägga in målen i Lime Go. Sedan är det bara att följa utvecklingen. Svårare än så är det inte!

Om du har några frågor kring hur Lime Go mäter dina säljares mål, kan du givetvis kontakta oss så berättar vi mer. Nyfiken på andra funktioner som också gör din vardag enklare? Kolla in våra FAQ och kommande webbinarium!