Trodde du att masskommunikationen spelat ut sin roll? Att det är omöjligt att höras i bruset? Tänk om – gör ditt företag det vid rätt tillfälle och på rätt sätt kan det ge en oerhörd effekt på säljarbetet.

Att kommunicera med ett stort antal människor samtidigt. Ja, det är vad masskommunikation handlar om. Till hjälp kan ditt företag ta traditionella medier såsom TV, dagstidningar och radio. Eller så kan ni använda er av digitala kanaler som standardiserade e-postutskick, annonser på sociala medier och nättidningar.

Oavsett kanal så blir det oftast så att kommunikationen går åt ett håll: från ditt företag till mottagarna, utan någon större respons. Därför är det många som säger att masskommunikationen är död – det är bättre att vara personlig och att inte “prata till alla”.

Tre situationer där massbearbetning passar bra

Men det finns faktiskt tillfällen då ditt företag kan använda masskommunikation med framgång och därmed bearbeta många prospekts eller kunder samtidigt. Här är tre exempel på när massbearbetning passar bra:

  1. När du vill skapa helt nya kontakter

Det är väldigt vanligt att använda masskommunikation när man riktar sig till helt nya kontakter. Och det beror på att det är väldigt kostsamt att kontakta var och en för sig så tidigt i köpprocessen – många av de som du och kollegorna kontaktar skulle ju vara döda återvändsgränder.

  1. När du vill hjälpa ett prospekt till nästa steg

Masskommunikation kan också hjälpa dig och kollegorna under en försäljningsprocess och göra så att ett prospekt tar ett steg närmare köp. Det kan till exempel vara ett mejlutskick med ett erbjudande till de som varit i kontakt med ditt företags säljare, men som inte bett om offert ännu.

  1. När du vill väcka kunder som sover

Slutligen så kan ditt företag använda massutskick för att väcka nuvarande kunder som sover. För sannolikt har ni en hel del kunder som använder er produkt eller tjänst och är tillfreds med det – de liksom bara lunkar på. Men med hjälp av massutskick kan du och kollegorna göra dem uppmärksamma på nya produkter/tjänster som skulle passa dem, eller hur de kan utveckla det de redan har. Ett billigt sätt att öka merförsäljningen!

HUR:et avgör om du lyckas eller inte

En vanlig fälla när man kontaktar och bearbetar flera samtidigt är att man glömmer följa upp kommunikationen. För faktum är att masskommunikationen i sig inte kommer göra att försäljningen skjuter i höjden. Nej, vad den kan göra är att värma upp de företag som du och kollegorna kallringer till, puffa prospekten i rätt riktning och påminna de nuvarande kunderna om er existens. Men för att ni ska få till de där avgörande säljmomenten behövs nästan alltid lite personlig kontakt. Så kommunicera till flera samtidigt för att spara pengar, men följ sedan upp individuellt. Då blir resultatet som bäst.

Ett annat tips, när det gäller just massutskick till nya kontakter, är att se till att ditt företag erbjuder ett värde. Att bara säga “Hej, här är vi!” väcker inte särskilt mycket engagemang eller nyfikenhet. Vi på Lundalogik har till exempel märkt att vi får bra respons genom att bjuda in till något, som ett seminarium.

Alltså: masskommunikation och “mekanisk” bearbetning är inte en död säljteknik. Den måste bara användas strategiskt under säljprocessen och följas upp av personlig kontakt för att bli framgångsrik. Lycka till!

P.S. Massbearbetning är ett av 10 säljtips som vi tar upp i vårt white paper “Sälj mer till fler”. Om du missat det – ladda ned det här.