Utan leads, inga affärer. Ja, så är det ju faktiskt. Att hitta och kontakta potentiella leads är därför en naturlig del av din vardag som säljare. Men måste leadsarbete vara synonymt med kallringning? Nej, verkligen inte – ge LinkedIn en chans!

LinkedIn är det tredje största sociala nätverket bland oss svenskar – bara Facebook och Instagram är större. Det visar den senaste rapporten från Internetstiftelsen i Sverige (IIS). Få är visserligen inne varje dag (2 %), men förra året använde ca 26 % av internetanvändarna över 16 år det “någon gång”. Och särskilt stort har nätverket blivit inom B2B – så ta tillvara på chansen genom att hitta och kontakta potentiella leads!

1. Utgå från dina kundprofiler och hitta rätt personer

Du har förmodligen ett antal kundprofiler att utgå ifrån när du letar efter nya företag att kontakta. Målet är ju att hitta “tvillingar” till dina bästa kunder – då blir det lättare att sälja. Och även om du i de flesta fall ringer upp dessa företag, så kan du lika gärna använda LinkedIn för att få tag på dem.

Sök bara fram företaget och visa de anställdas profiler (i bilden ovan ser du t.ex. hur Lundalogiks sida ser ut för en student vid Lunds universitet). På den sidan kan du sedan, i högerspalten, filtrera resultatet. Under “Sökord” kan du exempelvis ange titel om du är ute efter att kontakta en person med en viss befattning. Eller så kan du filtrera fram de du har gemensamma kontakter med. Möjligheterna är (nästan) oändliga! Särskilt om du istället för högerspalten använder det fria sökfältet högst upp, där du kan använda AND, OR och NOT för att kombinera sökord.

2. Ta kontakt – men gå inte rakt på sälj

När du hittat rätt personer är det bara att gå in på deras profil och välja “Skapa kontakt”. Men: tryck nu inte direkt på “Skicka nu”! Välj istället “Lägg till meddelande” och skriv ett kort meddelanden om varför du kontaktar personen. Har ni kanske varit på samma evenemang? Gått samma utbildning? Om ni inte har någon koppling alls, se till att förklara vad personen har att vinna på er kontakt. Men föreslå inte tid för samtal eller möte – det är lite som att försöka kyssa någon som sträcker fram handen för att hälsa. Ja, lite för på helt enkelt.

Även efter att din kontaktförfrågan (förhoppningsvis) blivit accepterad är det en smart idé att ligga lite lågt med säljsnacket. För ärligt talat, vem kör en säljpitch fem sekunder efter att man träffat en ny person? Ingen. Istället börjar man småprata och lära känna varandra.

3. Undersök möjligheterna för affär

Så när är det dags för själva säljet, kanske du undrar? Ja, det varierar så klart lite grann – du måste ju hitta rätt läge! Efter att du gratulerat till en befordran eller ett visst antal år på företaget kan du t.ex. fråga om personen fortfarande är involverad i arbetet med X (problem som din produkt eller tjänst kan lösa) och ta det därifrån.

LinkedIn må ta lite längre tid från första kontakten till säljsnack än kallringning. Men fördelen är att du kan kontakta personer oavsett om de har tid att prata med dig just då eller inte. Dessutom är arbetsinsatsen en aning mindre från ditt håll. Så se till att slänga ut några trådar i nätverket som komplement till kallringningen och se om du får napp!

PS. Skulle du vilja veta mer om hur du på bästa sätt hittar nya kunder? Kolla in vår säljskola för prospektering – där får du massvis av tips, inspiration och övningar under fyra veckor. Smidigt va?