Hur snabbt ska du ringa upp ett digitalt lead? När är det bäst att kallringa under kvartalet? Och hur ska du prata med dina potentiella kunder för bästa utfall? Det här säger statistiken om säljsamtal.

Ring leads inom 60 min, få 7 ggr fler lyckade samtal

En amerikansk undersökning (The Short Life of Online Sales Leads – Harvard Business Review) visar att det är sju gånger så sannolikt att du kommer ha ett meningsfullt samtal med ett lead, om du kontaktar personen inom en timme från att du fått in en onlineförfrågan. Så testa att lyfta luren lite snabbare nästa gång – märker du någon skillnad i utfall?

Relaterat: Vilka hemsidebesökare följer du upp? 3 sätt att välja

Fler samtal gör inte alltid underverk

En genomsnittlig säljare kontaktar betydligt fler prospekt under sista månaden av varje kvartal, jämfört med månad ett och två. Samtidigt sjunker antalet lyckade samtal, trots den högre aktivitetsnivån. Det visar siffror som Gong tagit fram. Vad kan vi lära oss av det här då? Att inte skjuta på säljsamtalen till slutet av kvartalet, så klart. Testa att lägga mer krut på de två första månaderna och jämför ditt resultat för det kvartalet med tidigare år.

Relaterat: 5 tips för hur du lyckas med din kallringning – på riktigt

Inkluderande och bekräftande ord gör att du säljer mer

Enligt en undersökning från Chorus är högpresterande säljare ca 10 ggr mer benägna att använda ord som “vi”, “oss” och “vår” i sin kommunikation, jämfört med lågpresterande säljare. Chorus siffror visar även att framgångsrika säljare använder självsäkra och inspirerande ord som “absolut”, “definitivt” och “exakt” i ungefär var tionde mening. Språk gör uppenbarligen skillnad! Välj inkluderande och bekräftande ord i högre grad och se vad det ger för effekt på just dina prospekt.

Relaterat: Orden som ger dig kontroll över dina prospekts beslutsprocess

Statistiken ovan visar givetvis inte hela sanningen om säljsamtal. Vilka exakta tidsramar, ord eller upplägg som är ”bäst” varierar till exempel över tid, mellan olika länder och olika branscher. Men jag hoppas att siffrorna gett dig en fingervisning om vägen framåt – och inspiration till att testa något nytt i ditt nästa samtal!