Dygnet har bara 24 timmar. Tid är en bristvara. Se till att göra värdeskapande saker för dig och dina kunder istället för att slösa bort din tid!

Hur fungerar sanningen?

Istället för att lägga tid på saker som inte bidrar till ditt säljande så tar du kontroll över din tid. Du fokuserar på säljet när du ska och på de kunder som skapar störst värde. Ganska uppenbart, eller hur?

Hur är livet utan sanningen?

Du kikar på klockan och ser att det redan är dags för hemgång. Var tog arbetsdagen vägen? Du började förvisso dagen med att leta efter din grymma offertmall, som du inte hittade, och fick lägga två timmar på att skriva en ny istället. Sen gick prospekteringen på förmiddagen inget vidare, det tar sån tid och energi att hitta vilka du borde kontakta och deras kontaktuppgifter. Dessutom verkar eftermiddagens två förutsättningslösa möten (se Säljsanning #1: Ha ett mål) inte ge någonting samtidigt som du inte har hunnit förbereda kundmötet till nästa dag.

Hur är livet med sanningen?

Med din arbetsdag tydligt planerad blir kalendern din bästa vän. Boka in två timmar prospektering direkt på morgonen, med en färdig lista på vilka som ska kontaktas. Sen en timme till att förbereda kundmötet dagen efter. Med ordning och reda på dina filer och färdiga mallar för dina offerter, avtal och presentationer så slipper du dubbelarbeta och frigör tid för de aktiviteter som verkligen är värdeskapande.

Dina kunder och prospekts upplever att du alltid har den tid och uppmärksamhet du har lovat dem. Att du är strukturerad och har koll på läget sparar massor av tid, inte bara för dig utan för hela din omgivning.

Varför fungerar sanningen?

Du investerar din tid i rätt saker

Genom att noggrant planera dina dagar ser du enkelt till att få gjort det du ska göra, när det ska göras. Som du säkert redan listat ut älskar vi Get Things Done-metodiken, helt enkelt: bryt ned det du ska göra och avsätt tid till att göra det. Tid är en bristvara, så se till att investera din tid så smart du kan.

Du hittar dina tidstjuvar

Har du sett “Biggest Loser” eller Anna Skippers “Du är vad du äter”? Där får deltagarna ofta se ett bord med sin veckokonsumtion av onyttigheter. Först när det blir uppenbart hur mycket de konsumerar så förstår de hur orimligt det är. Det är samma sak med din egen tid!

Gör en enkel övning: skriv ned precis allt du gör under ett par arbetsdagar, och våga vara ärlig mot dig själv. Vi lovar att runt 50% av all tid du spenderar inte är på renodlat säljarbete.

Givetvis behöver du göra annat än enbart sälj hela tiden. Men om 50% är annat än sälj så skulle enbart en tio procentig ökning av säljfokuset innebära två timmar mer säljfokus varje vecka. Det blir sammanräknat två hela säljveckor per år!

Du väljer bort saker

Att bli effektivare och planera smartare är en viktig del i att få mer tid, men precis lika viktigt är det att prioritera bort allting du INTE skall göra. Vilka är dina viktigaste affärsmöjligheter eller bästa kunder? Sanningen för de flesta är att 20% av deras kunder står för 80% av lönsamheten. Ge dessa tid och välj aktivt bort affärsmöjligheter eller kunder som inte är värdefulla.

Du blir en supermänniska

Du har säkert reflekterat över att vissa kompisar och bekanta alltid verkar hinna med mer än dig själv. De tränar regelbundet, läser läxor med barnen, har en framgångsrik karriär och verkar allmänt fungera som supermännsikor.

Sanningen är att de bara är bättre på att disponera sin tid på ett effektivt sätt. Du kan också bli en supermänniska!

Vanliga frågor

Hur ska jag göra för att hantera min tid smartare?

Börja med att följa tipsen ovan. Du kan också googla “Time management” och “Get Things Done” vilket antingen kommer vara en bra investering. Eller så kommer det slösa bort flera timmar av din tid.

Om du är säljare så skaffa ett bra verktyg som hjälper dig att arbeta mer effektivt, det finns massor av bra alternativ.

Varför verkar andra hinna så mycket mer än mig?

Troligen beror det på att de har ett mer effektivt arbetssätt. Det kan också bero på att du ägnar för mycket tid åt att fundera kring vad andra hinner… Fokusera på dig och ditt, det brukar fungera bäst i längden.

Hur mycket tid slösar en säljare varje dag?

Det finns många studier som visar på att en informationsmedarbetare ägnar cirka två timmar per dag på att bara leta efter information. Lägger vi på onödig administration samt generellt ofokuserad tid så är vi snabbt över 50% av arbetsdagen. Vi slösar väldigt mycket viktig säljtid varje dag.

Är det jobbigt att vara tidssmart?

Det är som med träning. All förändring är jobbig i början. Efter ett tag när du får mer tid över så kan du själv välja vad du vill göra med den tiden, det är inte jobbigt om du inte har svårt för att välja.

Håller du med?

Håller du med oss om hur viktigt det är att spara tid? Lämna gärna en kommentar med din syn på saken!