Det finns många som driver eget företag och känner någon form av säljskräck. Men utan försäljning, inget företag. Här kommer därför fyra tips till dig som är lite rädd för att sälja, men som behöver nya kunder.

Varje år föds ungefär 70 000 nya företag i Sverige. Men en tredjedel av dem överlever inte sin 3-årsdag*. Och anledningen till det är att många gör andra saker än att sälja.

*Eller beräknas hamna på kyrkogården den närmaste framtiden. Siffror från SCB.

Att inte sälja är alltså en dålig idé och som företagare måste du ta tjuren vid hornen. Det betyder inte att du måste börja identifiera dig som “säljartypen” och känna att du är i ditt esse när du jagar kunder, men du behöver komma igång med försäljningen. Om du har säljskräck är det bra att göra följande saker:

1. Tänk i nya banor

Det här är nog den knepigaste punkten och syftar till att du ska lura dig själv till att sälja. Du ska alltså inte börja mässa “jag är en grym säljare” i tron att det kommer hjälpa, utan istället tänka i nya banor som gör att tröskeln till att sälja sänks. Till exempel genom att:

  • Se dig som något annat än “säljare”. Ibland kan det bara vara själva etiketten “säljare” som känns jobbig och alla termer runt omkring. Kanske för att den känns negativ eller ouppnåelig? Hitta då på din egen benämning, som “problemlösare”, “hjälpare” eller “kundletare” och använd den istället.
  • Fokusera på kunderna, inte dig själv. Tänker du att du måste övertala eller manipulera människor för att lyckas med försäljning? Så är det inte: den som säljer mest är den som löser kundernas behov bäst. Se därför till att fokusera på kunderna och mindre på vad ditt företag har att erbjuda. Försök se dig som en problemlösare och våga tro på att det du säljer gör livet lättare för dina kunder – då blir det lättare att sälja.
  • Tänk att övning ger färdighet. Många undviker försäljning eftersom de är rädda att misslyckas. Men ingen är proffs från början och det är viktigt att se sakerna du gör som övning. För varje gång du gör dem blir du lite bättre! Och det gör inget om du “misslyckas” – faktum är att du borde planera för det.
  • Göra “nej” till en del av planen. Ingen får “ja” varje gång de kallringer eller lämnar offert. Nej, faktum är att det går ett antal nej för varje ja och så är det bara. Om du räknar på det i en aktivitetstrappa (typiskt säljsnackigt beskrivet här, men som jag hoppas funkar ändå) kommer du nämligen inse att de där nej:en inte är så farliga. Så beta bara av samtalen, besöken och offerterna – oavsett resultat behövs de för att du ska kunna bygga en bra grund att stå på.

2. Belöna dig själv

I klassisk “ändra vana”-anda kan du belöna dig själv när du gjort något säljrelaterat, för att befästa beteendet. Ge dig själv en klapp på axeln, samla guldstjärnor till en större belöning eller kolla ett kul kattklipp – du bestämmer! Och tänk på att försäljningen gör att ditt företag kan leva vidare. Inte en så dålig belöning, eller hur?

3. Ta hjälp av checklistor och annat stöd

Undviker du att sälja för att det känns abstrakt och du är osäker på hur man gör? Då kan olika typer av guider, checklistor och utbildningar hjälpa dig på vägen. Utifrån de fem säljsanningarna kan du lära dig grunderna i försäljning, medan ett ringträd till exempel kan underlätta kallringningen. Med ett säljverktyg som Lime Go får du bra förutsättningar för att arbeta strukturerat och effektivt med de olika uppgifterna.

Läs mer: Med vs utan säljverktyg – en jämförelse

Skulle det vara så att hela din kropp bara skriker nej och du har gett försäljningen en chans, så har du givetvis alternativet att anställa en säljare.

4. Utnyttja naturliga situationer

Att sälja behöver inte bara handla om att ringa okända personer och ta det därifrån. Nej, det finns flera situationer då försäljning kan ske ganska naturligt om du tar chansen. Du kan exempelvis utnyttja existerande kanaler till att bli en vandrande reklampelare eller delta i diskussioner på LinkedIn.

Och du: glöm inte sälja mer till befintliga kunder och fråga dina kontakter om nya potentiella kunder! Det kan vara en riktig guldgruva och känns ofta enklare att sälja till de man redan känner.

Kör hårt!