Sannolikt har du en aldrig sinande “att göra”-lista som säljare – det går ju alltid att göra mer! Men vilka uppgifter ska du prioritera när tiden inte räcker till? Använd Eisenhowers fyra rutor och bli prioriteringspresident!

Det finns massvis av råd där ute för hur du kan prioritera dina arbetsuppgifter. Ett av de mest kända och etablerade är att använda sig av Eisenhower-modellen, som har fått namn efter den amerikanske presidenten Dwight D. Eisenhower.

Modellen bygger på att du delar in dina arbetsuppgifter baserat på hur viktiga och/eller brådskande de är, vilket resulterar i fyra olika rutor (som jag här har namngett på eget bevåg):

Nu-är-det-akut-rutan: Gör det bara!

Uppgifter som är både viktiga och brådskande hamnar i nu-är-det-akut-rutan. Det kan till exempel handla om att du snart måste leverera en offert till ett betydelsefullt prospekt eller hantera en krisande affär där kunden börjat backa. Strategin för dessa uppgifter är att bara göra dem. Ganska solklart, eller hur?

Ska-göras–men-inte-nu-rutan: Sätt deadline

I din ska-göras-men-inte-nu-rutan hamnar de uppgifter som är viktiga, men som inte är så brådskande. Exempelvis att utöka nätverket och underhålla relationer, planera den kommande månaden och/eller att förbättra det nuvarande säljarbetet. Helt enkelt sådana där “långa puckar”, du vet. Den stora risken med dessa uppgifter är att de aldrig blir gjorda, eftersom de är så lätta att skjuta upp gång på gång. Se därför till att ge dem en deadline och föra in dem i din kalender, bums!

Kan-någon-ta-hand-om-detta-rutan: Delegera till andra

De uppgifter som är brådskande, men inte särskilt viktiga för dig, hamnar i kan-någon-ta-hand-om-detta-rutan. Här hamnar förfrågningar från kunder och kollegor, à la “Jag vill att någon kikar igenom min offert, kan du göra det?” och “Jag pratade med din kollega häromdagen om er produkt X, kan ni skicka mer information?”. Det är kort sagt uppgifter som behöver göras – men inte nödvändigtvis av dig – och som kan delegeras till andra när du behöver prioritera.

Inte-alls-prioriterat-rutan: Gör det inte. Punkt.

Till sist så har vi de uppgifter som varken är viktiga eller brådskande och som därför hamnar i inte-alls-prioriterat-rutan. Strategin för dessa? Gör dem inte. Exempel på sådana “uppgifter” är att berätta onödiga saker för kollegorna, slösurfa på nätet och kolla mejlen orimligt ofta. Högst troligen inget du officiellt har på din “att göra”-lista idag, men se till att skriva ner dem och föra in dem i rutan för tydlighetens skull.

“Men vad händer om akut-rutan är full…?”

Om du har prioriterat dina säljaktiviteter och hamnar i en sits där akut-rutan är överfull, medan de andra nästan är tomma, behöver du så klart andra parametrar att utgå ifrån. Då kan du exempelvis bedöma vilka uppgifter som har mest effekt på dina och företagets mål.

När du släckt alla bränder, försök undvika ”allt är viktigt och bråttom”-situationen i framtiden genom att strukturera upp dina säljaktiviteter och arbeta aktivt med din säljpipe för att få till ett jämt tempo. Du kommer fortfarande ha perioder när du inte hinner allt på “att göra”-listan (vem har inte det?), men de du inte hinner med kommer förmodligen inte vara både brådskande och viktiga. Och då känns det lite bättre i magen.