Nya prospekt kommer knappast serverade på silverfat, redo för dig som säljare att sätta tänderna i. Nej, lite mer arbete än så krävs från din sida. Men det finns tre situationer som lämpar sig lite EXTRA bra för att jaga nya affärsmöjligheter.

Att vara säljare i Sverige är ingen lätt uppgift när man förväntas vara mjuk och tillbakadragen hela tiden. För hur ska du kunna fråga om nya affärsmöjligheter utan att verka alldeles galen och påträngande? Svaret på den frågan har jag inte. Men det jag vet är att man måste våga fråga för att bli en framgångsrik säljare – trots att det känns “osvenskt” ibland.

Med det sagt kanske inte alla situationer passar för att jaga prospekt. Några är så klart lite mer naturliga = lättare = bättre. Som de här:

1. Trevliga kundbesök

Ett trick för att hitta nya prospekt är att utnyttja alla dina kundbesök. Fråga alltid företaget du haft möte med om de känner till några andra som kan behöva din produkt eller tjänst. För oavsett hur det gick på mötet, så borde de vilja hjälpa dig vidare. Jag menar, även om de själva  inte skulle vara fortsatt intresserade, så har ju ditt erbjudanden ändå varit så pass intressant att de lagt en timme av sin tid för att träffa dig! Kanske har de kontakter med lite andra behov än dem själva, som är en bättre match? Och skulle de vara fortsatt intresserade borde de definitivt vara villiga att ge dig lite tips på folk att kontakta.

2. Kalla (eller snarare halvljumma) samtal

Låt oss konstatera en sak: långt ifrån alla kalla samtal går bra. Några går riktigt bra, andra är lite halvljumma och några, ja, de går riktigt åt skogen. Så klart ska ditt mål alltid vara att få napp, men det är dumt att se alla andra resultat som misslyckanden. De lite halvljumma samtalen, där personen är vänlig men ändå bestämt tackar nej, är till exempel ett utmärkt tillfälle att fråga om andra företag som kan behöva din produkt eller tjänst. Du har ingenting att förlora, bara massvis att vinna!

3. Uppföljningssamtal med kunder

Det allra bästa tillfället att hitta nya prospekt är nog ändå i kontakt med nuvarande kunder. För nöjda kunder gör ju dig till en kundmagnet, som vi alla vet! Förhoppningsvis behöver du inte ens fråga – har du gjort ett bra jobb ger dina kunder självmant tips om andra företag som du kan kontakta. Men även om de inte skulle säga något, så kan dina nuvarande kunder vara en guldgruva för nya prospekt – du behöver bara fråga för att ta reda på det.

Det må kanske kännas lite “osvenskt” att fråga om nya affärsmöjligheter, men genom att utnyttja vardagliga situationer känns det förhoppningsvis mer naturligt och du kommer garanterat plocka en hel del lågt hängande frukt. Så ta tillfället i akt nästa gång du är på ett kundbesök, kallringer eller har uppföljningssamtal med en kund. Det är nästan som att få nya prospekt serverade på silverfat. Men bara nästan.

Mer om hur du tar tillfället i akt som säljare:

Hitta nya kunder på oväntade ställen – några förslag

Säljknep för dig som är på språng