Vi har vuxit med 400% på ett år. Vi har passerat 1000 användare. Vi har lanserat nya smarta funktioner i vår tjänst, funktioner som mottagits väl.

Ändå är jag missnöjd. De tio första dagarna i maj var dåliga, riktigt dåliga. Den 11:e dagen var fantastisk, då ökade antalet användare fem gånger mer än dagsmålet. Trots det var min första tanke, när vi imorse konstaterade att gårdagen var grym, att det var väldigt synd att de första tio dagarna var usla. Tänk hur bra det hade varit annars.

Min omgivning säger att det är lite märkligt, att aldrig vara nöjd. Låt mig förklara med lite bakgrundsinfo.

Dubbla antalet användare på ett halvår

Min förhoppning är att vi vid årskiftet ska ha 2000 användare, det vill säga att vi på ett halvår ska dubbla vår kundstock. Det siste april såg det fullt möjligt ut. Den 12:e maj ser det nära nog omöjligt ut.

En förlorad dag kostar dubbel insats dagen efter

Att vara ett tillväxtföretag innebär att varje dag, varje timme räknas. Varje timme utan en order är en timme närmare dubbelt så mycket arbete timmen efter. Tio “förlorade” dagar innebär att framtiden blir avsevärt mycket tuffare, det går aldrig att ta igen en förlorad dag!

Om du ska ta ikapp tio dåliga dagar så måste du leverera dubbelt så mycket de kommande tio dagarna. Bryter vi ner det i vårt fall så innebär det:

  • Inkommande förfrågningar måste i så fall öka till 30 varje dag i veckan, istället för 15 som i vanliga fall är målet.
  • Istället för 10 säljsamtal om dagen så måste en säljare göra 20 samtal om dagen.
  • Istället för 3 kundbesök måste en säljare göra 6 besök.
  • I vanliga fall krävas 40 lyft på en dag, nu krävs 80.

Det går inte

Att ta igen en förlorad dag är i princip omöjligt. Det enda du kan göra är att kavla upp ärmarna och vara lite bättre varje dag under lång tid, att låta bli dåliga dagar, att hela tiden ha fokus på målet. Timme för timme.

Jag älskar att jag aldrig kan vara nöjd för det är så tillväxt skapas. Det är slitsamt, men det är kul!