CRM är livet! Och eftersom livet går upp och ned gör troligen ditt företags CRM-arbete det också ibland. Här är tre klassiska hinder som du och dina kollegor kan stöta på i vardagen – och hur ni bäst tar er över dem.

Ett CRM-system har massvis av fördelar: det ger dig full koll på dina kundrelationer, hjälper dig i kundprospektering, sälj- och marknadsstrategier och skapar smidiga lösningar för kundsupport och analyser. Bland annat. Men även om det är världens bästa grej (det tycker i alla fall jag och mina kollegor på Lundalogik), så kräver det också lite arbete. Och som med alla andra vardagssysslor så stöter man på problem ibland:

“Jag vill göra en sak, men vet inte hur”

Oavsett om du och kollegorna precis har kommit igång med ert CRM-system eller använt det ett tag, kommer det sannolikt dyka upp situationer där ni står villrådiga. Ni kanske vet att det ska gå att skapa textgenvägar, kopiera en rapport eller exportera ringlistor – men inte hur ni gör det.

När du hamnar i en sådan situation finns det en första, självklar destination: frequently asked questions, FAQ. På Lime CRM FAQ, Lime Easy FAQ och Lime Go FAQ har vi nämligen samlat tips och trix, guider, tekniska frågor och massa annat för varje system. Här får du t.ex. svar på hur du släcker ner fält, vad du ska göra när du får meddelandet “Outlook har slutat att fungera” och vilka snabbkommandon som finns. En guldgruva som innehåller de flesta svaren på dina och dina kollegors problem med andra ord!

“Jag vet hur man gör, men jag vill inte”

För att ett CRM-arbete ska vara framgångsrikt bör så många som möjligt använda det så mycket som möjligt. Målet är alltid ett 100%-ig användarnivå. Men ett tag efter uppstarten är det lätt hänt att aktivitetsnivån sjunker. Gamla vanor gör sig påminda och det kanske finns ett motstånd hos vissa kollegor att använda systemet. Vad gör man då?

Lugn, du behöver inte kalla till krismöte: börja först med att testa något eller några av våra sju steg för att öka användandet i ditt CRM-system. Kanske är det läge att revidera systemet? Koppla in omvärlden för att göra arbetet ännu smidigare? Eller motivera kollegorna med återkoppling i realtid?

“Jag vill göra en sak, men det funkar inte”

Precis som med andra tekniska saker händer det ibland att något i CRM-systemet inte funkar som det ska. Kanske är det en knapp som inte svarar som den ska, ett fönster som ser konstigt ut eller någon flik som krånglar – de tekniska problemen kan se olika ut.

Skulle du eller en kollega någon gång upptäcka ett tekniskt fel är det enkelt att kontakta vår support. Där får du hjälp med att felsöka, hitta svar på dina frågor och felanmäla eventuella problem. Fast helst vill vi på Lundalogik att allt ska fungera redan från början. Därför arbetar vi kontinuerligt med förebyggande åtgärder och vi har t.ex. planerade underhåll av vår hostinglösning för Lime CRM var tredje vecka. Det går dock inte att skydda sig mot allt – det vet du nog lika väl som jag. Och i sådana lägen är det grymt viktigt med en j*#vligt bra support och snabba tekniker som löser problemet. Lyckligtvis har vi båda!