Inom B2B är det en självklarhet att sälja och marknadsföra en fantastisk produkt till ett bra pris. Men bara för att köpet har genomförts så betyder det inte att affären är avslutad. Tvärtom, det är nu ni får chansen att se till att kunden är nöjda så att de återkommer gång på gång! Men vet du hur kunden ska bemötas för att den ska bli nöjd? Och hur skapar du trogna kunder?

Här är våra 6 steg för att skapa kundbemötande i världsklass, allt du behöver veta!

Lär känna er kunder

För att kunna leverera ett fantastiskt kundbemötande måste ditt företag först och främst känna varje kund riktigt väl. Vad är deras utmaningar och hur ser deras vardag ut? Vilken relation har de till ditt företag och hur använder de tjänsten eller produkten som ni har sålt? Är de nöjda med tjänsten eller produkten?

Något som kan hjälpa er lära känna kunderna bättre är att samla all information på ett och samma ställe och analysera all data ni har om dem genom att och jobba aktivt med CRM. Med ett CRM-system blir det lättare att hålla koll på vad ni har lovat kunderna, när senaste kontakten var och om det finns något som ni kan göra för att göra dem nöjdare än vad de redan är.

Se till kundens bästa

Ett gott kundbemötande handlar inte om att bara säga ’ja’ så fort kunden ber om något. Nej, ett gott kundbemötande handlar om att se till kundens bästa, vilket inte alltid går i linje med vad kunden ber om. Ibland är det hälsosamt att säga nej till kundens önskemål om du vet att ni inte kan leverera det som efterfrågas. Det är också bra att kunna ge din ärliga åsikt när kunden ber om hjälp – i alla fall om det kan hjälpa kunden att ta beslut som skapar ett bättre resultat i längden.

Sist men inte minst, det kan också löna sig att vara tjatig, vilket är något de flesta av oss är väldigt rädda för att framstå som. Men ett kort telefonsamtal eller ett mejl med en påminnelse kan tvärtom göra att dina kunder tycker om dig ännu mer. Vi människor känner nämligen respekt för dem som gör oss bättre. Så om din kund är glömsk kan du med gott samvete vara lite extra tjatig för att han eller hon ska hålla det som lovats.

Vill du lära dig mer om ämnet?

Varför ni inte lyckas med er kundservice

Ge kunderna uppmärksamhet

Vet du vad den vanligaste anledningen till att en kund lämnar ett företag är? Det är att kunden känner sig nonchalerad av företaget! Ha därför alltid en kontinuerlig dialog med era kunder även efter ett köp. Se till att de får svar på sina frågor och får hjälp med att få ut så mycket som möjligt av er produkt eller tjänst. Håll även era kunder uppdaterade om produktnyheter genom kontinuerliga nyhetsbrev. Ett nyhetsbrev är en utmärkt kommunikationskanal för den här typen av kommunikation!

Fundera också på hur du kan belöna de kunder som väljer er och som väljer att stanna hos er under en längre tid. Se till att det lönar sig att vara en lojal kund till er helt enkelt!

Var lätta att arbeta med

I en värld där produkter och tjänster lätt kan kopieras är det svårt för kunder att göra rationella val. Oavsett typ av produkt eller tjänst så är det svårt för kunder att jämföra och de väljer då med hjärtat istället för hjärnan. Om kunden blir väl bemött och dessutom får snabb hjälp när de behöver det så kommer de oftast att stanna kvar hos er. Se till att ha en support som är tillgänglig och som alltid möter kunden med ett leende. Ha all information om kunden på ett och samma ställe så att den personen som bemöter kunden har en samlad kundbild på vad som har lovats, vem som ringer och vem som är ansvarig. Chansen att bli vald framför de konkurrenter som ger ett dåligt bemötande och som låter kunden vänta i telefonkö i timmar för att få hjälp ökar direkt!­

Läs mer om hur du kan använda ett ärendehanteringssystem för att hantera dina kunder på ett enkelt sätt!

Vad är ett ärendehanteringssystem?

Ha en kundpolic­y på plats

En bra och genomtänkt kundpolicy är inte alls lika stelt som det låter, utan blir ett effektivt verktyg för att se till att god kundvård genomsyrar hela er organisation. Med en kundpolicy på plats kan ni enkelt ta fram strategier för hur ni ska bete er och kommunicera i olika situationer med era kunder. Är en kund missnöjd med er produkt eller service? Minimera risken att förlora kunden genom att ha en genomtänkt kundpolicy kring hur ni ska behandla klagomål och feedback.

Att se till att kundpolicyn finns nedskriven är ett naturligt första steg. Det ger er något att falla tillbaka på och utgå från, så att alla kunder bemöts på samma sätt oavsett vem de pratar med. Se även till att kundpolicyn är en del av de anställdas vardag, genom att exempelvis ha den uppsatt på väggen för alla att läsa när den behövs. Kom också ihåg att kundernas behov kommer förändra sig med tiden, se till att kundpolicyn uppdateras löpande för att möta nya krav och förväntningar från era kunder.

Håll er personal nöjd och få nöjda kunder på köpet

Ditt företag är så mycket mer än sina produkter eller tjänster. Människor som gillar sitt jobb och har bra arbetsvillkor presterar bättre och är gladare. En god stämning på jobbet speglas ofta direkt i kundernas uppfattning av företaget och kommer i sin tur resultera i ett bättre kundbemötande.

Även om du kanske redan kände till några av punkterna ovan så hoppas vi att du fått några nya tips på hur du kan se till att ert företag jobbar bättre med kundvård. Lycka till med arbetet att ge kundvård i världsklass!

Vill du veta mer om hur ett CRM-system kan hjälpa er få nöjdare kunder? Är det dags att nå till nästa nivå? Tveka inte att kontakta oss, vi hjälper er!

Kontakta oss